Katosta maantiehen – näin bitumijäte muuttuu asfaltiksi
Logo 15e5b7b1965a9aad0b343a437a20234af6fec41379d1a8a3a6c92d67f0ec3de2

Icopal suojaa kiinteistösi rakenteet kosteudelta

Katosta maantiehen – näin bitumijäte muuttuu asfaltiksi

Vanhat bitumikatteet eivät ole hankalasti hävitettävää jätettä - ne kiertävät uusiokäyttöön asfaltin raaka-aineeksi.

Lahtelaisen teollisuushallin pihamaalla kohoaa kolme mustaa vuorta. Ilmassa tuoksuu vahvasti bitumi. Vuorten keskellä seisoo nainen keltaisessa kypärässä.

- Lajittelukenttä on tällä hetkellä erittäin kovassa käytössä, koska huopajätettä on tullut viime kuukausina valtavasti, kertoo Tarpaper Recycling Finland Oy:n maajohtaja Kati Tuominen.

Vuorista ensimmäinen odottaa lajittelua, toinen koostuu jo lajitellusta purkuhuovasta ja kolmannen rinteillä on kattohuopatehtailta ja työmailta saapuneet ylijäämähuovat.

Jokainen vuorista muuntuu tässä laitoksessa lopulta asfaltin valmistamiseen sopivaksi bitumirouheeksi, Bitumenmixiksi. Vielä vuosikymmen aiemmin 15 tuhatta tonnia kattohuopajätettä päätyi pääsääntöisesti kaatopaikalle. Tarpaperin luoma valtakunnallinen keräysverkosto huolehtii nykyään lähes koko määrän kierrättämisestä.

Tuominen konkretisoi kierrättämisen hyötyjä asettamalla huopamäärän ovelasti mittakaavaan:

- Yhden, noin sadan neliömetrin omakotitalon katosta saadaan raaka-ainetta jopa kilometrin matkalle viiden metrin levyistä asfalttitietä.

Kierrättäminen ei ole vain tapa päästä kattojätteestä eroon. Sen seuraukset ovat myönteisiä niin maapallolle kuin lompakolle. Kierrätetty bitumi on uutena hankittua edullisempaa, joten asfalttiteollisuuden säästöt ovat merkittäviä. Samalla tilaaja voi pienentää hiilijalanjälkeään.

Kuin purkkaa jauhaisi

Teollisuushallin sisäpuolella on hiljaista, koska työpäivä on jo päättynyt. Vaikuttavan kokoinen murskain seisoo hallin sivulla vaiti. Murskaimen työ on poikkeuksellisen raskasta, sillä huopa on materiaalina todella sitkeää.

- Bitumi on materiaalina on vähän kuin purkkaa, joten sen jauhaminen pieneksi muruksi ei ole helppoa, Tuominen kuvailee. Kun seassa on vielä kiviaineksia, terät ovat todella kovilla.

Hallin toisella sivulla on pieni kasa valmista kattohuoparouhetta. Tuominen valuttaa hiilenmustia rakeita sormiensa välistä ja kertoo valmiin kattohuoparouheen olevan halkaisijaltaan alle kaksisenttimetristä raetta. Tämä pino ei kuitenkaan lähde tällaisenaan eteenpäin, koska paakkuuntumisen estämiseksi asfalttiteollisuudelle lähtevä tuote murskataan aina tilauksen mukaan.

Tuotteen jalostus nykyiseen käyttöön ei ole ollut lyhyt tie.

- Koko alan standardit oli luotava tyhjästä esimerkiksi materiaalin murskaamiseen ja laadun hallintaan, Tuominen kertoo.

Suuri haaste on ollut myös valmiin tuotteen käyttötavan kehittäminen. Tuominen vertaa asfaltin valmistusta pullataikinaan: lämpötilat, sekoitusmäärät ja -ajat vaikuttavat lopputulokseen. Bitumenmix on yksi aineksista.

Bitumikermistä tehtyä rouhetta
Bitumikermiä eli kattohuopaa kierrätetään saneerauskohteista asfaltin raaka-aineeksi.

Suomi kehityksen kärjessä

Bituminkierrätyksen kehitys on pohjoismaisen yhteistyön tulosta. Tarpaper Recycling perustettiin alun perin Tanskaan, jonka jälkeen toiminta jatkui Ruotsiin ja lopulta Suomeen. Lahden huopavuoret ovat kuitenkin nykyään korkeimpia.

- Suomi on oikeastaan eturintaman maa tällä alalla, sillä niin sisään tulevan tavaran määrä kuin valmiin tuotteen hyötykäyttö ovat täällä pisimmällä, Tuominen valottaa.

- Toimijat tuntuvat sitoutuneen kierrätykseen poikkeuksellisen hyvin ja tilaajat taas haluavat enenevissä määrin vihreämpiä tuotteita. Monta pientä palasta loksahtanut paikoilleen.

Tarkalleen ottaen nämä pienet palaset ovat osia pitkässä arvoketjussa. Rakennusurakoitsijat, viranomaiset ja tilaajat oli saatava uskomaan tuotteeseen, jota pidettiin pitkään jätteenä. Asennemuutos on vaatinut pitkäjänteistä tutkimus- ja kehitystyötä.

- Icopal on ollut alusta asti mukana tutkimus- ja kehityshankkeissa, Tuominen kertaa. He ovat panostaneet paljon siihen, että tämä ketju saadaan oikeasti toimintaan.

Hankintapäällikkö Petri Moberg Icopalista kertoo, että rakennusurakoitsijat ja saneeraajat ovat hienosti ryhtyneet kierrättämään myös kattohuovat muun rakennusjätteen mukana. Myös hän kehuu yhteistyötä Tarpaperin Recyclingin kanssa:

- Yhteistyö on aloitettu jo aikanaan Tanskassa, joten voisi sanoa Icopalilla olevan pitkät perinteet alalla paitsi kattohuovan valmistajana myös kierrättäjänä.

2016 huhtikuusta eteenpäin kattohuoparouhe ei enää viranomaistenkaan silmissä ole ollut jätettä. Tuotestatuksen saamiseksi on pitänyt todistaa, että tuote on käynyt riittävän jalostustoiminnan läpi ja sille on kysyntää.

- Saimme Bitumenmixille tuotestatuksen yli puolentoista vuoden pitkäjänteisen työn jälkeen. Hieno saavutus on myös se, että tästä vuodesta alkaen kattohuovan hävittäminen kaatopaikalle on laitonta.

Pihan tummat vuoret jatkavat siis kasvamista tulevaisuudessa. Laitokselta lähtiessä kuorma-auto ajaa vastaan Icopalin logo kyljessään. Auton kyydissä oleva lasti taitaa päätyä jonain päivänä asfaltiksi sen renkaiden alle.